Независимое аналитическое интернет-издание "Искра" это ваше право на информацию.

Что есть государство без правосудия? Шайка разбойников, и только. © Блаженный Августин

На главную страницу

Парольный вход для авторов.

автор: c до

Українська медична експертна спільнота закликала політиків до формування єдиної команди з реформування системи охорони здоров’я
Автор: Валерій Переможець      Дата: 21.03.2019 14:44


Українська медична експертна спільнота закликала політиків до формування єдиної  команди з реформування системи охорони здоров’я      У середу, 20 березня в інформаційному агентстві «Укрінформ» відбувся круглий стіл на тему “Результати експертної оцінки програм кандидатів у Президенти України за напрямом охорона здоров’я”, організований Українською Медичною Експертною Спільнотою (УМЕС).
     Див. Повне відео з круглого столу - https://www.youtube.com/watch?v=XIECIVShY0w
     У вступному слові модератор заходу - уповноважений координатор УМЕС Костянтин Надутий окреслив головні пріоритети діяльності УМЕС в передвиборчий період. Оскільки охорона здоров’я - галузь не лише складна, але і життєво важлива для всіх громадян, від кожного кандидата слід вимагати чіткого бачення її подальшого розвитку. Не обіцянок, а реалістичного погляду в майбутнє.
     Костянтин Надутий наголосив, що формування медичної політики має бути справою експертів, а політики повинні дослухатись і втілювати ці принципи у життя. Саме тому УМЕС вирішила зібрати усі напрацювання в єдину Стратегію. Пропозицій було багато і щоб знайти спільний фундамент впродовж останніх майже 4-х років, однодумці в палких дискусіях у співпраці з іншими громадськими ініціативами, опираючись на досвід та сучасні знання кожного, визначили, що слід було відштовхуватись від речей, які не викликають жодного конфлікту.
     Наприклад, чи може бути сумнів, що цінністю державної політики охорони здоров’я є щось інше, ніж людина. Що духовне має переважати над матеріальним (бо якщо поставити в центр гроші, то можна буквально “з’їсти людину за столом або розібрати її на органи»). Що немає речей важливіших за національну безпеку. Метою політики має бути примноження людського капіталу, без якого неможливий жоден розвиток - як економічний, так і соціальний. Безпосередні ж цілі політики мають бути насамперед вимірюваними. Бо якщо ціль не є вимірюваною, то вона є і недосяжною. Йдеться, зокрема, про такі показники, як тривалість життя, якість життя, яку можна чітко вирахувати, забезпечення рівного доступу до медичних послуг. Жодних ліберальних моментів (хто як хоче - так нехай і лікується) тут бути не повинно. Медицина це не вільний ринок, бо тут споживання вимушене, а пацієнт - не компетентний споживач, тому держава не може не втручатися.
     На думку Костянтина Надутого, будь-яка Концепція розвитку охорони здоров’я не має бути фіксованою догмою. Світ в наш час змінюється швидко, технології також змінюються, і ми не можемо планувати на 20 років наперед. Рухатися слід через постійний розвиток. Саме такі підходи сповідує останній документ, над яким працювали члени УМЕС: Концепція безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я України.
     Див. Обґрунтування Концепції безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я України: https://www.umj.com.ua/article/138238/obgruntuvannya-kontseptsiyi-bezperervnogo-vdoskonalennya-natsionalnoyi-sistemi-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini
     Один з засновників УМЕС, член координаційної ради Ігор Найда, подякував експертному товариству за формулювання консенсусної позиції, з якою ознайомили кандидатів у президенти. Деякі з них (Ольга Богомолець, Руслан Кошулинський, Віталій Скоцик, Сергій Тарута) прислухались до фахової думки і підписали з цього приводу відповідний меморандум про співпрацю. Наразі тривають перемовини з Анатолієм Гриценком, Юлією Тимошенко та іншими кандидатами. Ігор Найда підкреслив, що охорона здоров’я - тематика позапартійна, тому вона повинна об’єднувати, а не розділяти. Наразі УМЕС готова стати майданчиком для проведення широкого діалогу між політиками і громадянським суспільством. Потрібно спільними зусиллями втілювати Концепцію в національне законодавство, в реальні справи, насамперед у Національну стратегію охорони здоров’я України, засади якої вже розроблені медичною фаховою спільнотою, а потім в законодавчу норму. Експерт висловив впевненість, що УМЕС має все, щоб перетворитися на дієву інституцію, яка буде координувати дії політиків і формувати політичну волю.
     Далі слово взяв член УМЕС, експерт Анатолій Анчішкин (м. Дніпро), який координував роботи з аналізу програм кандидатів у президенти. Шістьма незалежними експертами було проаналізовано 12 програм найбільш рейтингових кандидатів, а також тих, хто засвідчив прагнення співпрацювати з УМЕС. Оцінка базувалась на 16 критеріях, задекларованих у самій Концепції: таких, як вимірюваність, економічна реалістичність, а також доказовість - тобто відповідність фактам, науковому знанню. За результатами експертизи програми кандидатів були відсортовані за кількістю балів. Найвищий результат отримала Ольга Богомолець, найнижчий серед чільної шестірки – Володимир Зеленський. Але в цілому було зроблено висновок, що більшість кандидатів слабо розуміє проблеми і потреби медичної галузі. Рішення, які вони пропонують – у більшості своїй декларативні, позбавлені конкретики. Інструментом для реформи медицини пропонується медичне страхування, але без чіткого визначення його моделі. Практично відсутні і згадки про детермінанти здоров’я.
     Костянтин Надутий додав, що хоч деякі кандидати набрали більше балів, ніж інші, але в абсолютному вимірі за 100-бальною шкалою жоден не набрав більше 60-ти, а це рівень трійки за 5-бальною шкалою, щоб було зрозуміліше тим, хто в школу ходив. З іншого боку, насправді дуже важко в стислому вигляді відповідно до визначених вимог до таких документів, відобразити весь спектр системи охорони здоров’я.
     Головний редактор інтернет-ресурсу Trigger Анатолій Якименко пояснив, чому важливо звертати увагу на медичну складову програм кандидатів, навіть якщо за Конституцією до повноважень президента відноситься винятково оборона і зовнішня політика. Бо увага до медицини - зростаючий тренд. І якщо В. Ющенко не дуже заглиблювався в тему, В. Янукович вже цікавився нею досить серйозно. А чинний Президент П. Порошенко, на думку Анатолія Якименка, цікавиться аж надмірно. Саме він завів в уряд виконувача обов’язків міністра Уляну Супрун, він особисто лобіював прийняття Закону про державні фінансові гарантії. І цей тренд, напевно, збережеться. До того ж, кожен президент має власну фракцію у Верховній Раді, а охорона здоров’я відноситься до безпосередньої сфери відповідальності парламентської коаліції. Саме тому, на думку Якименка, важливо аналізувати погляди кандидатів. Серед іншого вони є індикаторами компетентності в питаннях економіки і фіскальної політики. Тим паче, що можливості останньої давно вичерпані.
     Член координаційної ради УМЕС, хірург Олексій Орлов назвав цілком закономірним факт, що найвищу оцінку отримали програми кандидатів, які співпрацюють з експертними спільнотами. Принципово важливо після виборів закріпити і зміцнити таку співпрацю.
     Член УМЕС, лікар-терапевт Наталія Бондаренко (Безмен) нагадала, що хоча експерти аналізували 12 програм, кандидатів на цих виборах більше 40. Відтак вона дозволила собі вийти за межі поставленої задачі і прочитала також решту програм. Висновок: в більшості справді відсутнє комплексне розуміння, як принципів роботи системи охорони здоров’я, так і сутності реформи, через яку вона наразі проходить. Тим часом реформа у самому розпалі і не рахуватися з цим фактом не можна. Хто б не зайняв посаду президента, йому доведеться чітко визначити своє ставлення до неї – чи потрібно її призупинити, чи скасувати, чи продовжувати далі. І чи є для цього кошти у бюджеті.
     Зі свого боку, голова Спілки захисту прав пацієнтів “Здоров’я нації” Валентина Очеретенко наголосила на важливості врахування інтересів людини, як пацієнта, так і лікаря, при виробленні будь-якої державної політики в сфері медицини. Зокрема, вона нагадала, що закон про захист пацієнтів, попри намагання, так і не змогли прийняти. Від імені пацієнтської спільноти вона закликала скасувати урядову постанову про заборону розвитку медичних програм, а також надати більшу інституційну підтримку руху пацієнтів.
     Член координаційної ради УМЕС Іван Сорока, зазначив, що попри всі складнощі, УМЕС відбулася як потужна, об’єднуюча, авторитетна сила, яка здатна стати флагманом медичної реформи і об’єднати різні політичні сили у прагненні покращити ситуацію в медичній сфері. Головне, що ми маємо авторитетну команду, чітке розуміння, що і як треба робити, і готові ділитися своїм досвідом та допомагати політикам піднімати медичну галузь на новий рівень.
     В свою чергу, Ігор Шкробанець, член УМЕС і член правління ГО «Українська асоціація сприяння охороні здоров'я населення», зазначив, що важко переоцінити ту роботу, яка була зроблена експертами УМЕС при аналізі програм кандидатів і виробленні засад реформування медичної галузі. Охорона здоров’я, здоров’я громадян – є невід’ємною складовою національної безпеки, а отже цей напрям неодмінно має бути в фокусі уваги президента і відповідних структур.
     А Костянтин Косяченко з Громадської спілки «Українське агентство з оцінки технологій охорони здоров'я» висловив впевненість, що така колосальна робота не може залишитись без уваги можновладців і голос УМЕС буде почутий та врахований на найвищих щаблях владних і партійних структур.
     В заключній частині круглого столу відбулась дискусія та обмін думками між зацікавленими сторонами. В обговоренні взяли участь запрошені до платформи УМЕС експерти, журналісти, керівники лікарських та пацієнтських товариств.
     Долучитись до участі в УМЕС та обговорення ситуації можна на сторінці Фейсбуку: https://www.facebook.com/UkrMedExpAs/
     Загалом всі відмічали велику прогалину між гаслами, які декларує політикум, і, власне, реальними справами та послідовними діями щодо вдосконалення медичної сфери.
     Як одними з головних засад, на яких має будуватись реформування та відродження системи охорони здоров’я, громадський діяч Олег Рижак виділив три кити: бюджетно-страхова медицина, лікарське самоврядування та розвиток вітчизняної фармацевтики. Що на його переконання, зможе забезпечити необхідні умови для розвитку медичної галузі.
     Дуже показовим був виступ журналістки Олени Труш, яка розповіла про проблему електоральних очікувань, за якою 52% українців прагнуть бути обманутими. Тобто, маємо суспільний запит на толерантність до безвідповідальних популістів, які говорять те, що люди хочуть почути, а не те, які проблеми існують і що відбувається насправді. В результаті цього виходить ідеалізована декларативність медичних програм більшості кандидатів в президенти, які не мають уявлення, що насправді відбувається і як це змінювати. Проте надважливим завданням є донесення до кандидатів, та політикуму тези, що Національна безпека і виживання України як незалежної держави напряму пов’язані із рівнем охорони здоров`я. Наразі можна констатувати, що українська спільнота в особі УМЕС отримала авторитетний, потужний, конструктивний і дієвий ресурс, який зможе бути провідником позитивних реформ у медичній галузі.
     52% толерантності до брехні «пороблено» цілеспрямовано через суцільно пропагандистський підхід до висвітленя діяльності держави, практичне витіснення з інформаційного простору правдивої аналітичної, політично незаангажованої, навіть просто об’єктивної інформації. Така «виховна» робота з суспільством уможливлює маніпуляції суспільною думкою, перетворення передвиборчих перегонів у змагання в брехні.
     Низка кроків здіснених УМЕС:
     - розробка основи політичного консенсусу в питаннях політики охорони здоров’я – цінностей, мети, цілей, принципів і механізму реалізації національної політики охорони здоров’я (Концепція безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я);
     - об’єднавчі заходи з політичними силами на платформі взаємного визнання констатацій Концепції;
     - розробка методології експертизи політичних пропозицій у відповідності до засад «доказової політики»;
     - експертиза пропозицій за напрямом «охорона здоров’я» лідерів політичних сил, це шлях до побудови в Україні громадянського суспільства та впровадження публічної і доказової політики. Точніше – один зі шляхів. Інші торуватимуть інші спільноти.
     Є приклад і є інструментарій.
     Нація має інтелектуальний і духовний потенціал, щоб вийти за «циркове» коло змагання в брехні, планувати і будувати свої власні перспективи.
     


Автор: Валерій Переможець прочтений: 421 оценки: 0 от 0
© Свидетельство о публикации № 26086
  Цена: 1 noo



Ваши комментарии

Пароль :

Комментарий :

Осталось символов

Доступна с мобильного телефона
Чат
Опросы
Музыка
Треки
НеForМат
Академия
Целит
Юрпомощь


О сервере


О проекте
Юмор
Работа
О нас

Earn&Play
Для контактов
skype:noo.inc


Этот сайт посвящен Георгию Гонгадзе, символу борьбы за свободу, журналисту, патриоту, человеку... Ukraine NBU Hrivnya rate
Russian ruble rate
Noo Web System



Редакция за авторские материалы ответственности не несет
стать автором
Micronoo Links Neformat Links Noo Links Chess Links Forex Links Bloodway

Идея и разработка
компании NOO
На сайт разработчика